Author:
• søndag, september 30th, 2018

 

 

 

 

Rygning, alkohol, kost og motion er faktorer, der er alt afgørende for helbredet. De få der forstår at søvn er vigtigt og en forbindelse mellem dårlig søvn og hjertesygdom, fedme, diabetes og nedsat hjernefunktion. Søvnløshed påvirker immunsystemet og hvordan vi reagerer på skade og stress. Der er en grund til at vi bruger næsten en tredjedel af vores liv i søvn. Søvnmønstre og mængden af søvn vi har brug for, varierer fra person til person, men ændre sig meste med alderen.

De fleste voksne mennesker har brug for 7-8 timers søvn hver nat, mens nogle klarer 6 timer og andre skal have 9 timer. Hvor lang og dyb vi sover er afhængig af søvnbehov, vaner og adfærd omkring søvn. Så hvis du falder i søvn midt om natten vil du ikke nødvendigvis sove meget længere, end hvis du havde sovet normal tid. Men søvndybden vil blive påvirket af antallet af søvntyper. Du har brug for et par timer for at få dyb søvn. Under søvnforlængelse øges mængden af dyb søvn, hvilket anses for at være den vigtigste del af søvn for at føle sig frisk.

Natterytmen udføres normalt hver morgen for en 24-timers rytme på det tidspunkt, du står op. Tiden er indstillet til lys, aktivitet og sociale faktorer. Den daglige rytme er reguleret foran hypotalamus i hjernen. Hormonet melanin produceres i epifysen (en kirtel midt i hjernen) i mørket og synkroniserer de biologiske rytmer, så de tilpasses lys og mørke. Melaninproduktionen er hæmmet af lys. Således er det naturligt at vi sover nu, når det er mørkt og når vi er vågne når det ønskes.

Natterror er karakteriseret ved delvis opvågnen fra dyb søvn, med skræmmende skrig, ledsaget af øget hjerte og respirations frekvens og sved. Episoderne forekommer fortrinsvis i den første tredjedel af søvnperioden. Patienten står normalt op i sengen, ofte med uafbrudt tale. Episoderne er kendetegnet ved stærk angst og varer i flere minutter. Ved opvågnen er personen forvirret og desorienteret.

Natterrorisme er meget usædvanlig, med forekomst af ca. 3 procent under ungdomsårene og en procent i voksenalderen. Konsekvenserne af søvnmangel på hverdage kan ikke kompenserer i weekenderne. du kan ikke “sove”. Det er meget vigtigt med nok søvn, men ikke mere end nok. Eksperten argumenterer lidt, nogle mener, at vi har kronisk søvnmodtagelse i Norge, andre mener, at vi sover for meget. Du bør vide, om du føler dig opdateret eller ej. Føler du at du står med nogle af disse problemer og bor i Kolding området eller i køre afstand derfra, har Mathews en klink i udkanten af Kolding Sønderjylland. Gå ind på www.Mathews.dk og hør nærmere.

Category: Blog
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.
Leave a Reply